تولد لاکچری در سومین روز خاص قرن جدید! جزئیات تکان‌دهنده از اردوی وحشت در استخر مرگ برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم اعلام شد (یکم خرداد ۱۴۰۳) نام‌گذاری بیمارستان ۲۰۴ تختخوابی نیشابور به‌نام «سیدالشهدای خدمت» انفجار مین در ارتفاعات مرزی آذربایجان غربی یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (یکم خرداد ۱۴۰۳) زلزله قدرتمند اندونزی را لرزاند (یکم خرداد ۱۴۰۳) طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع یکی از مهمترین اقدامات شهید آیت الله رئیسی بود کشف ۱۷ کیلوگرم زعفران قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد(۱ خرداد ۱۴۰۳) قطار فوق‌العاده مشهد برای مراسم تشییع رئیس‌جمهور از مهاجرت ۱۰ هزار پزشک تا توزیع نابرابر پزشکان متخصص در کشور  برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعلام شد ممنوعیت‌های تردد ویژه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری در مشهد اعلام شد تشکیل پرونده قضایی برای منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد برای روز پنجشنبه (٣ خرداد ١۴٠٣) هم‌زمان با مراسم تشییع و تدفین رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان آسیب‌هایی جدی که روغن مصرف شده به مغز می‌زند
سرخط خبرها

اختلاف ۴۰۰۰ لیتری ورودی و خروجی منابع آبی مشهد

  • کد خبر: ۱۷۰۰۷۸
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
اختلاف ۴۰۰۰ لیتری ورودی و خروجی منابع آبی مشهد
شهرآرا ۳ راهکار جبران کسری آب شهر مشهد در تیر و مرداد امسال را بررسی می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، دخل دشت مشهد در زمان اوج مصرف آب، یعنی در تیر و مرداد امسال، چیزی حدود ۸ هزارو ۵۵۰ لیتر بر ثانیه و خرج آن افزون بر ۱۲‌هزار‌و‌۷۰۰ لیتر بر ثانیه است؛ یعنی ۴ هزارو ۱۵۰ لیتر بر ثانیه کسری و به‌همین میزان بر ثانیه تشنگی.

آن‌طور که مدیران آبی شهر و استان این اعداد را کنار هم جفت‌و جور می‌کنند، به احتمال زیاد در زمان پیک لحظه‌ای مصرف، نیاز آبی مشهدی‌ها از این رقم فزونی هم می‌یابد و تراز این دخل و خرج، نامیزان‌تر از قبل می‌شود. اکنون از چهار سد تأمین‌کننده آب شهر مشهد با ظرفیت ۱۳۱۶‌میلیون مترمکعب آن، چیزی که عاید این شهر تشنه می‌شود در مجموع فقط حدود ۴۰‌میلیون مترمکعب است که این بضاعت ناچیز با احتساب دمای این روز‌ها و خِستی که آسمان در باریدن دارد، هر روز بیشتر از روز قبل رو به نزول می‌رود.

با‌این‌حال به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی نباید ناامید بود، زیرا دست‌اندرکاران حوزه آب با انجام اقدامات لازم برای تأمین کسری موجود در کنار همراهی و مدیریت مصرف مردم می‌توانند از این روز‌های بحرانی عبور کنند.

علیرضا طاهری در گفتگو با خبرنگار شهرآرا و در پاسخ به این پرسش که مابه‌التفاوت دخل و خرج نامیزان آب در تابستان پیش رو قرار است چگونه تأمین شود، می‌گوید: از پاییز پارسال جلسات متعددی با مدیران شرکت آبفای مشهد و مسئولان مرتبط برای گذر از بحران آبی تیر و مرداد امسال که منجر به تأمین ۴ هزارو ۱۵۰ لیتر در ثانیه برای مشهد می‌شود، برگزار کرده‌ایم که به سه تدبیر اصلی منتج شده است.

او با اشاره به اجرای برخی از مهم‌ترین پروژه‌های سنواتی شرکت آبفای مشهد، اظهار می‌کند: با انتقال آب از غرب به شرق مشهد، اجرای طرح پیامبراعظم (ع)، ساخت ایستگاه‌های پمپاژ، ساخت مخازن و اقداماتی که روی مناطق فشاری آب در حال انجام است، ۱۹۰۰ لیتر بر ثانیه از این نیاز آبی برطرف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همچنین از هماهنگی وزارتخانه‌های کشور و نیرو برای تأمین ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه از محل اجاره چاه‌های کشاورزی خطوط مواصلاتی چهارگانه مشهد، یعنی خطوط دوستی، ارداک، کارده و خط غرب خبر می‌دهد و می‌افزاید: با کمکی که به آبفای مشهد کردیم، سامانه لوله‌کشی سی تا چهل حلقه چاه دستگاه‌ها و نهاد‌ها نیز به شبکه توزیع آب مشهد متصل شده تا ۷۵۰ لیتر بر ثانیه آب درصورت اضطرار به این شبکه تزریق شود. با این اقدامات میزان مابه‌التفاوت موجودی و کسری مخزن دشت مشهد تأمین خواهد شد.

۳۰۰ لیتر بر ثانیه با پمپ شناور

او توأمان به یکی از ابتکارات مجموعه تحت امرش برای تأمین مطمئن‌تر آب تابستان امسال اشاره و بیان می‌کند: ارتفاع بالای سد دوستی سبب عمق ۶۰ تا ۶۵ متری این سد در برخی از نقاط آن می‌شود که با توجه به کاهش تراز سد، نگران افت کیفیت آن هستیم. شاید همین عامل سبب شد که سامانه‌ای را با عنوان «بارج پمپ» یا «پمپ شناور» به مرحله اجرا درآوریم تا از روی آب ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب را به سمت شبکه انتقال پمپاژ کند. با این کار بین ۳ هزار تا ۳ هزارو ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب با کیفیت به شبکه سرایز می‌شود که این میزان نیز می‌تواند بخشی از نگرانی‌های موجود برای تأمین آب شهر مشهد را کاهش دهد.

مصرف نصف

با همه این تفاصیل طاهری بر این باور است که همه اقداماتی که برای تأمین آب از انتقال گرفته تا مدیریت فشار از سوی مدیران آبی صورت می‌گیرد، بدون نقش‌آفرینی شهروندان بی‌اثر است.
او با اشاره به اجرای پویشی با عنوان «مصرف نصف» که شهروندان را ترغیب به استفاده بهینه از آب می‌کند، می‌گوید: توجه به برخی راهکار‌های ساده همچون تنظیم باد کولر، کاهش حجم ذخیره آب فلاش‌تانک‌ها و همچنین مدیریت مصرف آب در زمان استحمام می‌تواند میزان استفاده از این مایع حیاتی را به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->